واحد اطلاعات علمی و مدیریت دانش پژوهشگاه صنعت نفت ، در چهارچوب شرح وظایف سازمانی و در راستای اهداف و چشم انداز پژوهشگاه و رعایت ایزو 2015-9001 اقدام به استقرار فرآیندهای مدیریت دانش از سال 1389 نموده است . از اهداف استقرارفرآیندهای مدیریت دانش در پژوهشگاه میتوان به ماندگاری دانش در سازمان ،استفاده مجدد از دانش های موجود و جلوگیری از دوباره کاریها ، صرفه جویی در زمان جستجوو هزینه های بدست آوردن دانش،استفاده از فرصت ها و کاهش تهدیدات و افزایش مزیت رقابتی سازمانی اشاره نمود . در راستای نیل به اهداف فوق ، مدل اجرایی مدیریت دانش هشت مرحله ای ذیل بر اساس مدل مفهومی نانوکا تصویب و بر اساس آن فعالیت های مدیریت دانش آغاز گردید .
*موارد اجرایی در مرحله شناسایی دانش :
- ترسیم درخت دانش بر اساس روش اجرایی مصوب شامل :
- استخراج حوزه هاي كاري
- استخراج حوزه هاي دانشي
- موارد اجرایی در مرحله جمع آوری دانش :
- تجمیع دانش حاصل از اجرای طرح ها و پروژه ها ، برگزاری نشست های دانشی خبرگان در شرف بازنشستگی ، نشست های دانشی طرح ها پروژه ها و ژورنال کلاب ها بر اساس روش اجرایی مصوب
*موارد اجرایی در مرحله ارزیابی دانش:
- ارزیابی بسته های دانش تهیه شده توسط كميته ارزيابي دانش پژوهشگاه با توجه شاخص های ارزیابی شکلی و محتوایی تعیین شده بر اساس روش اجرایی مصوب
*موارد اجرایی در مرحله سازماندهی دانش :
- سازماندهی بسته های دانش ارزیابی شده بر اساس روش اجرایی مصوب
*ذخیره سازی ،نشر و بهره برداری دانش با استفاده از سامانه مدیریت دانش طراحی شده در پژوهشگاه
*خلق دانش : بهره گیری از دانش های موجود و خلق دانش های جدید در زمان انجام پروژه و امور کاری سازمان
جهت بهره برداری موثر از مدل هشت مرحله ای فوق نیاز به همسو سازی زیر ساخت های فرهنگ سازمانی ، ساختار و فناوری اطلاعات با مدل اجرایی می باشد .که در این رابطه فعالیتهای موثری در پژوهشگاه صورت گرفته است .